El film de 1927 'Pontevedra, cuna de Colón' recupera su color

La Filmoteca Española restaura la imagen original del corto documental de Enrique Barreiro, que se estrenó el 2 de mayo de 1927 en el Teatro Principal y se podrá ver online desde el 29 de octubre
2020100318484465798
photo_camera Fotograma de la película restaurada. FILMOTECA ESPAÑOLA

La primera película española en color se estrenó el 2 de mayo de 1927 en el Teatro Principal de Pontevedra. Su autor era el fotógrafo, cineasta e investigador Enrique Barreiro que, dos años antes, había patentado un invento propio para poder realizar films más allá del blanco y negro, en este caso, un corto documental que defendía la tesis del Colón gallego. De aquel trabajo, Barreiro hizo dos versiones: una en 1927, que se conserva en la Filmoteca Española, y otra en 1930, que está en el Centro Galego de Artes da Imaxe-Filmoteca de Galicia (CGAI). La semana pasada (el 24 de septiembre), el Ministerio de Cultura hizo público que el Centro de Conservación y Restauración de Filmoteca Española había podido recuperar el color original del film Pontevedra, cuna de Colón.

"Isto é un pequeno milagre", asegura Jaime Pena, programador del CGAI (donde proyectará el film el 27 de octubre). "É un fito que, por fin, tras moitos intentos fracasados, se conseguisen reproducir as cores oixinais da película, nin máis nin menos que da primeira película española en cor". La recuperación ha sido posible gracias a la colaboración entre la Filmoteca y el CGAI "y forma parte de un proyecto en el que se pretende abordar de forma conjunta los materiales que componen la colección de Barreiro, depositada por la familia del cineasta en la entidad gallega", indica el Ministerio de Cultura. "La recuperación ha sido un proceso laborioso, ya que se han tenido que tratar individualmente en mayor o menor medida 20.000 de los 33.000 fotogramas que componen la película. Aunque las herramientas han sido digitales, el proceso aún tiene buena parte de trabajo artesanal", señala el responsable de la restauración, Javier Rellán, en palabras facilitadas por el mismo Ministerio.

"O máis interesante a día de hoxe é poder observar os lugares da Ría de Pontevedra tal e como estaban naquel momento"

Pena recuerda que el invento de Enrique Barreiro no consiguió consolidarse, entre otras cosas, por la llegada del Technicolor, "que ofrecía un resultado de maior calidade, máis deslumbrante", algo que no resta relevancia a su logro. "A propia Filmoteca anunciou hai uns meses que recuperara outra das primeiras películas a cor que se fixeron en España, Garbancito de la Mancha, un traballo de animación dos anos 40. Enrique Barreiro rodrou o seu filme, con imaxe real, 20 anos antes, con todo o que iso implica".

El trabajo de los técnicos en la restauración del título es elogiado por Pena. "As cores orixinais da película son unhas cores moi precarias, se queres. Pero isto non é como os documentais da Segunda Guerra Mundial que se ven na televisión: aquí as cores non son inventadas, aquí reprodúcense as cores da película orixinal con todos os seus defectos, con todas as súas imperfeccións. Intentouse en moitas ocasións facelo por procesos fotoquímicos e nunca se conseguira. É fantástico que finalmente se acadara".

"Isto é un pequeno milagre. É un fito que, tras moitos intentos fracasados, se recuperase a cor da película"

Pontevedra, cuna de Colón, cuya versión de 1930 actualmente se puede ver en la web del CGAI (www.cgai.xunta.gal), es un trabajo que defiende la tesis del historiador Celso García de la Riega sobre el origen pontevedrés del navegante. "A versión que restaurou a Filmoteca, a de 1927, está dividida en dúas partes: a da demostración de que os nomes dos distintos lugares da Ría de Pontevedra confirman a orixe pontevedresa de Colón e outra, de percorrido turístico pola zona" explica Pena. "Inclúe gráficos, pequenas animacións... Probablemente é quizais o que máis vai gustar e interesar a día de hoxe: poder observar os lugares da ría tal e como estaban naquel momento". A partir del 29 de octubre se podrá hacer a través de Flores en la sombra, el canal de Vimeo de Filmoteca Española.

Comentarios