O exilio de Uxío Souto, no Reina Sofía

A prestixiosa pinacoteca madrileña expón, dende onte e cunha duración de 18 meses,
dúas obras do artista de Cuntis pertencentes ao Museo de Pontevedra
A obra 'Campo de Concentración'. DP
photo_camera A obra 'Campo de Concentración'. DP

Galegista convencido e de ideoloxía esquerdista, o escultor e artista Uxío Souto tivo que fuxir do xugo franquista cara a Francia xa durante a batalla do Ebro da Guerra Civil. Agora, máis de 80 anos despois, dúas das súas obras serán expostas no museo Reina Sofía de Madrid como parte da exposición Pensamiento perdido: Autarquía y Exilio, adicada a mostrar a complexidade de producir arte tras o golpe de Estado fracasado, tanto dentro das fronteiras como fóra.

O Museo de Pontevedra é quen cede por un periodo de 18 meses as obras Campo de concentración –1944– e Oaxaqueña –1942–. A primeira delas é unha dura e explícita acuarela dun campo de refuxiados francés no que o mesmo Uxío Souto tivo que permanecer durante o seu exilio no país. Os prisioneiros do campo de Barcarés, republicanos españois perseguidos polo franquismo, son representados por Souto coa precisión e crueza dun testigo que estivo no lugar dos feitos.

"Oaxaqueña", pola súa banda, é unha escultura de bronce dunha rapaza de longas trenzas. De feito, esta disciplina era a especialidade do artista: dende neno, con 14 anos, foi a Santiago de Compostela a estudar na Escola de Artes e Oficios e a traballar como aprendiz no obradoiro de Xosé Rivas Rodríguez.

Despois dunha vida fuxindo pero, aínda así, producindo arte, consegue chegar a México. Alí, onde casa con outra exiliada do franquismo, pasa o resto dos seus días ata a súa morte en 1990.

"Este tipo de colaboracións entre institucións museísticas son habituais tendo en conta, ademais, o interese que suscita a nosa colección pola súa calidade e dimensión", explicou José Manuel Rey, director do Museo de Pontevedra. De feito, non é a primeira vez que o museo pontevedrés colabora co Reina Sofía.

O museo madrileño atópase actualmente traballando nun proxecto que permita reler a súa colección permanente para ofrecer unha nova interpretación dos seus fondos: cando o fascismo asentouse en España, a arte esquerdista, cos seus artistas, viuse na obriga de exiliarse no estarnxeiro. Uxío Souto so foi un ente centos.

Comentarios