Así es el proyecto pionero que pondría fin a las inundaciones en Fernando Olmedo

Pontevedra prepara la creación de unas lagunas artificiales que permitan eliminar, o minimizar en caso de lluvias extremas, las crecidas del arroyo de Valdecorvos

El cuento de nunca acabar en el que se han convertido las inundaciones en la calle Padre Fernando Olmedo podría tener los días contados, pues el Concello de Pontevedra está estudiando alternativas para reducir el impacto de futuros desbordamientos en la ciudad, especialmente en el ámbito del citado vial y Casimiro Gómez.

La opción que ha cobrado especial importancia, sobre todo tras la tromba de agua del pasado viernes, se basa en un proyecto pionero que ya fue remitido a Augas de Galicia, que se encuentra en fase de autorización y que permitirá controlar las crecidas del arroyo de Valdecorvos mediante la creación de unas lagunas artificiales que asumirán y retendrán el incremento de agua en momentos de alto caudal.

El objetivo es que esta especie de humedales puedan retener el agua en caso de que el regato se desborde por la subida de las mareas y de las intensas lluvias. Además de estas áreas inundables, los trabajos incluirían la restauración del curso fluvial, como la mejora de la vegetación, que podría actuar como barrera natural en caso de crecidas.

La actuación, que sería "pioneira en Galicia", se elaboraría en colaboración con la Universidade de Vigo. Y su ejecución, para la que todavía no hay fecha, debería contar con el visto bueno de la Xunta, que no es la primera vez que plantea un sistema parecido para dar respuesta a crecidas inesperadas de ríos, como el Gafos.

El proyecto está incluido en el Plan de Prevención de Inundaciones de Augas de Galicia 2021-2027 y, además, resultaría muy asumible a nivel económico: unos 700.000 euros.

¿Un problema imposible de solucionar?

La concejala de Seguridade Cidadá, Eva Villaverde, reconoció el lunes que episodios como los vividos el pasado fin de semana, con importantes trombas de agua que provocaron incidencias en distintas zonas del casco urbano y del rural, "son imposibles de impedir, pero pódense mitigar".

Villaverde definió Padre Olmedo como una "zona cero", porque es donde desemboca el regato Valdecorvos y porque en diseño urbanístico de este barrio lo sitúa en una cota baja. En caso de intensas precipitaciones, como las del pasado viernes, con hasta 45 litros por hora, y de coincidencia con la marea alta, las inundaciones están casi aseguradas. "Seguiremos traballando para tratar de minimizar as trombas de auga. Pero é moi difícil de buscar unha solución cando coinciden estas chuvias, que foron unha animalada, coa preamar", añadió.

Áreas inundables (de azul) proyectadas en Valdecorvos. DP
Áreas inundables (de azul) proyectadas en Valdecorvos. DP

La edil del BNG admitió que, por el momento, "non hai ningunha solución". Al ser preguntada por la opción de crear lagunas artificiales en Valdecorvos, aseguró que los técnicos deben evaluar la efectividad de medidas como esta, que fue presentada el pasado mes de septiembre por la Concellería de Medio Natural y Desenvolvemento Sostible, que dirige Iván Puentes.

El propio Puentes dio su versión del tema este mismo martes, asegurando que acabar con las recurrentes inundaciones en Fernando Olmedo "é posible e tanxible" y la solución "xa foi estudada e deseñada en colaboración coa Universidade".

En opinión del edil socialista, "as inundacións de Padre Fernando Olmedo son a mostra da necesidade dos proxectos que recollemos na estratexia Pontevedra Flúe e da importancia de loitar contra o cambio climático". Tal y como explica Puentes, "a razón fundamental dos asolagamentos radica en que toda a zona do Estadio da Xuventude e desta rúa está construída sobre unha xunqueira que era a zona de inundación natural do río cando se daba a situación que se deu esta fin de semana, con fortes choivas en pouco tempo, que fan que un regato moi pequeniño baixe e medre de caudal de xeito moi repentino". "Se isto coincide coa marea chea –apunta–, é dicir, co río Lérez alto, o Valdecorvos, que antes inundaba onde está o Estadio e que agora desemboca canalizado no Lérez, atopa un tapón, que é a auga do río Lérez, e inunda a zona máis baixa que atopa, que é precisamente a rúa Padre Fernando Olmedo".

El proyecto, preparado para combatir incluso las lluvias más fuertes

Para Puentes, "habería unha solución que non é realista", que consistiría en desurbanizar y levantar los edificios y el Estadio da Xuventude, "e outra, na que estamos a traballar desde hai aproximadamente ano e medio, que é a de tentar controlar eses incrementos repentinos de caudal que ten o rego de Valdecorvos".

Sobre este proyecto, el concejal del PSOE añade que se actuaría "na parte alta, onde están a senda e o parque da urbanización de Valdecorvos, aproveitando unha vella canle do río que xa existía para regar e para desbordar o regato de xeito natural cara a esas veigas que había nesa zona e construíndose dúas balsas, que a meirande parte dos días actuarán como lagoas artificiais para mellorar esa zona verde que temos alí e que, nos días de fortes choivas como estes, asumirán ese incremento de caudal".

"Desviaríamos a auga do río cara a esas balsas, que serán pouco profundas (de metro e medio no seu punto máis fondo), pero que conseguirán reducir a altura do Valdecorvos ata un 30% cando se producen as choivas máis fortes. Isto quere dicir que lograríamos eliminar practicamente tódolos desbordamentos en Padre Fernando Olmedo e que, mesmo nas peores circunstancias, con esas choivas máis fortes que se producen unha vez cada dez anos, a área de inundación actual reduciríase nun 70% (pasando dos 45.500 aos 13.500 metros cadrados) e só se podería inundar un pouco a zona máis próxima ao Estadio da Xuventude. En todo caso, serían inundacións que se parecerían ás máis leves que podemos ter nestes momentos noutras rúas da cidade, que desbordan auga, pero que non provocan ningún tipo de afección, e en períodos de dez anos, como digo, non habería inundacións de ningún tipo", subraya Iván Puentes.

Comentarios