"Loitamos polo noso con uñas e dentes"

María del Carmen Costado y Josefa Moreira son dos de las vecinas que la próxima semana recibirán un reconocimiento por parte del Concello, con motivo del Día Internacional da Muller. Ambas mariscadoras se convirtieron en pioneras en 1986, al ser las primeras mujeres en formar parte de la directiva de 'San Telmo'
María del Carmen Costado y Josefa Moreira
photo_camera María del Carmen Costado y Josefa Moreira

Si de ellas dependiese, los focos del Día Internacional da Muller seguramente apuntarían hacia otras personas. Y es que uno de los muchos puntos en común que comparten María del Carmen Costado y Josefa Moreira es su discreción. "Dixéronnos hai un mes que nos ían facer unha homenaxe polo 8 de marzo e ao principio non queriamos", reconocen, a la vez que muestran su sorpresa y agradecimiento por el reconocimiento que, junto a la empresaria Susa Rial y la árbitro de atletismo Carmela Torres, recibirán la próxima semana por parte de la Concellería de Igualdade.

No obstante, su predilección por mantenerse en un segundo plano no fue impedimento para que se convirtiesen en las dos primeras mujeres que formaron parte de la directiva de la Confraría de San Telmo. Era el año 1986 y cualquier parecido entre el marisqueo a pie de la época y el actual son pura coincidencia. Mientras pasean por la playa de Lourido, su localidad natal, hacen memoria de lo que lograron tres décadas atrás. Josefa es tajante al asegurar que "todo era moi distinto. Daquela non había ningún tipo de control. Traballábase de outubro a febreiro e cada un apañaba o que podía. Agora xa hai cotas. Poderíase dicir que na actualidade o mar é unha profesión e antes non, por moito que vivísemos del", rememora.

La presencia de las dos mariscadoras poienses en la cúpula del pósito de San Telmo resultó determinante, entre otras cosas, para lograr que las trabajadoras del sector gocen de una serie de derechos que hoy se dan por sentados, pero que a mediados de los 80 eran poco menos que una quimera. "As baixas por maternidade eran impensables", apunta María del Carmen Costado. "Había que traballar para levar cartos á casa, non quedaba máis remedio".

La decisión de presentarse como candidatas para formar parte de la directiva del pósito de San Telmo fue por iniciativa propia. María del Carmen señala que "foi idea nosa, nese intre as mariscadoras estaban gobernadas polo sector da flota. Era necesario defender os dereitos das mulleres que traballaban a pé da ría", enfatiza. Su compañera y amiga asiente y puntualiza que "daquela as traballadoras nin tan sequera aparecían como vinculadas á confraría. Non nos escoitaban, a pesar dos esforzos que se facían para ir a faenar". Eran tiempos en los que los marineros tenían siempre la última palabra. "Se eles dicían ‘hoxe non se vai mariscar’, non nos quedaba máis remedio que obedecer e quedar na casa", relata Josefa, que subraya que ese tipo de decisiones no siempre tenía que ver con las inclemencias meteorológicas. "Moitas veces era por conveniencia deles, por dispoñer de máis mercancía. Era moi inxusto". Tanto ella como María del Carmen lucharon contra esto, aunque no siempre obtuvieron el respaldo del resto de compañeras. "Non era unha situación doada, porque moitas mariscadoras estaban casadas con mariñeiros e, polo tanto, non nos apoiaban. Por sorte, os nosos homes non viven do mar", recalca Costado, sonriente.

Durante años, las reuniones con el resto de la directiva resultaron muy incómodas. "Había xente que directamente se ría das nosas opinións, pero ao final conseguimos moitos obxectivos", señala, orgullosa, Josefa Moreira, mientras que su compañera no puede evitar soltar una carcajada al añadir que "algún estivo a piques de botar fogos artificiais cando soubo que nos ían perder de vista".

ADMINISTRACIONES. La lucha iniciada por las dos mariscadoras poienses no dio sus frutos de la noche a la mañana. Todavía tendrían que pasar varios años hasta que se empezasen a tener en cuenta sus peticiones. Uno de los puntos de inflexión se produjo más de una década después de entrar en la directiva de la Confraría de San Telmo. Fue entonces cuando vio la luz la Agrupación de Mariscadoras, lo que conllevó una situación laboral mucho más amable que la de tiempos pretéritos. Josefa Moreira recuerda que "foi entón cando se empezaron a poñer cotas e se pesaban as capturas. Xa non estabamos tan controladas polos mariñeiros, que ata entón eran os que xestionaban esas cuestións. Ademais, deixou de ser necesario que nos axudasen cando había moita cantidade de molusco".

A la hora de hacer balance, las dos vecinas de Lourido se sienten orgullosas de la evolución que ha experimentado el sector a nivel local, en gran parte gracias a su implicación. María del Carmen sostiene que "agora somos autónomas e xa non temos ese medo de que só se podía traballar durante cinco meses ao ano. A verdade é que cando comezamos neste ‘mundiño’ non podiamos prever que chegariamos a estes niveis a nivel profesional. Loitamos polo noso con uñas e dentes".

CONTAMINACIÓN. María del Carmen y Josefa llevan toda la vida mariscando en la ría de Pontevedra. Por tanto, la pregunta es obligada. ¿Les quita el sueño la contaminación? "Levamos anos loitando contra iso, pero parece que as administracións non fan máis que pasarse a pelota entre si", lamenta Moreira, que alerta sobre la desaparición de diferentes especies. "Cada vez hai menos ameixa babosa e o berberecho practicamente xa non existe nesta zona, cando houbo épocas nas que as embarcacións chegaban á lonxa cheas de molusco", subraya.

María del Carmen hace mención a la Zona C. "Se non fan nada, a ría acabará morrendo. Prometeron construír unha depuradora en Poio, pero todo segue igual". Así las cosas, las dos mariscadoras coinciden en que alguien debe coger su testigo en lo que a la lucha por los derechos del sector se refiere. "As novas xeracións teñen que continuar loitando, tal e como fixemos nós durante os últimos 30 anos. Do contrario, só coa ameixa xapónica este traballo non ten futuro nesta zona", concluye las dos.

Comentarios