Un tercio de toda la oferta de empleo de Galicia se concentra en las Rías Baixas

Los perfiles más demandados son comercial, trabajador de almacén y operario, si bien el sector sanitario y las telecomunicaciones han aumentado su peso como motores laborales
Operario de almacén es uno de los perfiles que más ofertas de empleo generan. JAVIER CERVERA-MERCADILLO
photo_camera Operario de almacén es uno de los perfiles que más ofertas de empleo generan. JAVIER CERVERA-MERCADILLO

La provincia de Pontevedra concentró el 34,64% de las ofertas de empleo registradas el año pasado en la Comunidad Autónoma, una proporción considerable teniendo en cuenta que, a pesar de la pandemia, en 2021 Galicia repitió por cuarto año consecutivo en la octava posición del ranking autonómico de volumen de ofertas laborales en España.

Dentro del territorio gallego, A Coruña aglutinó el 35,17% de las ofertas, mientras que Lugo y Ourense registraron datos mejores a los de 2019 y 2020, pero aún así se quedaron con un 16,54% y un 13,65% del total de la comunidad, respectivamente.

Así lo muestra el XXV informe sobre Oferta y Demanda de Empleo en España de Adecco, una completa radiografía de la situación laboral del país durante 2021. En base a este documento, la pandemia ha tenido una importante repercusión, pues el año pasado la sanidad se convirtió en el principal generador de puestos de trabajo en este territorio, donde un 12,38% de todas las nuevas ofertas laborales partieron del ámbito sanitario.

Por el contrario, la hostelería y el turismo siguieron sin recuperarse y, si hace dos años lideraban el ranking, en 2021 generaron solo el 2,61% de las ofertas.

Otros sectores que sufrieron caídas importantes durante el último ejercicio fueron el industrial (que bajó un 2,42%) y el vinculado a la informática (con un descenso muy similar).

La mayor subida la protagonizó el área de las telecomunicaciones, que aglutinó el 9,56% de las ofertas laborales (un 7,8% más que el año anterior), ocupando ya el segundo puesto del listado de sectores que más trabajadores fichan. El comercio y la distribución minorista, que en 2020 encabezaron la oferta, cayeron ahora hasta el tercer lugar, al condensar únicamente el 8,7% de las propuestas de empleo.

Atendiendo a la categoría profesional, los que reciben más ofertas son técnicos y operarios. Entre ambos reunieron más del 84% del total.

Por perfiles, el puesto de trabajo más demandado volvió a ser, un año más, el de comercial; el segundo fue empleado de almacén y el tercero, operario.

En cuanto a la distribución funcional del empleo, el departamento comercial y de ventas creció siete puntos con respecto a 2020 y concentró el 30,57% del total de la oferta, muy por encima de la media en España (18,87%). Le siguió, a mucha distancia, el de compras, logística y transporte (18,65%); mientras que el de ingeniería y producción cayó cinco puntos hasta acumular solo un 17,72% de toda la oferta.


¿Cuáles son las dificultades de las empresas?
La escasez de profesionales cualificados es la mayor dificultad de las empresas en el actual contexto laboral. Como segundo problema reflejado por los empresarios en el informe de Adecco, señalaron el estado general de la economía y, en tercer lugar, indicaron la rigidez de la legislación laboral. A pesar de contar con una nueva reforma laboral recién aprobada, así lo manifestaron el 32,2% de las compañías consultadas.

Sobre el impacto que ha tenido el segundo año de pandemia en la actividad empresarial, un 14,8% de las empresas aseguró que su actividad económica se redujo en 2021 , mientras que un 77,85% pudo mantener su facturación estable y solo un 7,38% logró crecer.

No obstante, un 47% de las firmas encuestadas indicó que tuvo que realizar despidos el año pasado.

"O empresariado ten que entender que a idade non é un valor; iso ten que mudar"

Dende a súa experiencia, fala dun mercado laboral diverxente porque por un lado hai unha grande sobrecualificación e por outro persoas sen formación

Erundina Louro, orientadora laboral. DP
Erundina Louro, orientadora laboral. DP

Cales son os perfís máis demandados na actualidade?
Estanse pedindo moitos operarios de almacén porque o sector da loxística rexistrou un boom coa pandemia e, ademais, no contexto actual as empresas están tendendo a ter máis stock, por iso demandan ese perfil. Pero tamén piden outros máis técnicos, como persoal frigorista. O que sucede é que, a priori, os rapaces non queren formarse niso. Hai un ciclo en Marín e un montón de formacións ao respecto con certificados de profesionalidade, pero custa bastante encher as prazas. Ao mesmo tempo, esta tamén está sendo unha vía de escape para traballadores doutras ocupacións que perderon presenza na pandemia, como persoal que vén do ámbito da construción ou incluso da hostalería; é dicir, para a reconversión de persoas que levan tempo desempregadas e ven niso unha clara opción de futuro. O mercado de traballo está fluctuando cara aí e, de feito, nestas áreas hai máis demanda de traballadores que oferta, porque non hai tantas persoas cualificadas, xa que estes postos teñen uns requirimentos como son os carnés de gases clorados, etcétera, e iso supón que haxa máis dificultades de acceso.

A falta de formación é entón o hándicap principal cando se fala das dificultades para cubrir determinados postos de traballo?
Si. Este sistema ten cada vez máis requirimentos de acceso. Por iso se está tentando volver implantar o sistema alemán, de formación dual e mixta no ámbito do traballo. Pero a desaparición de aprendices, o fracaso escolar e os requirimentos para o mercado laboral con profesións que esixen unha cualificación a través de certificados de profesionalidade ou de carnés profesionais, fan que moita xente teña difícil superar esa eiva.

Quenes o teñen máis complicado no contexto actual para acceder ao mercado de traballo, os titulados universitarios ou os de FP?
No noso ámbito temos un grande hándicap: por un lado temos unha sobrecualificación, é dicir, temos na bolsa de emprego persoas sobrecualificadas, con formación universitaria, másters e demais, e polo lado contrario, temos persoas que teñen dificultades de acceso ao mercado laboral porque non teñen formación, non cumpren os requirimentos que comentaba antes. Pero no medio deses dous grupos é onde se dá a maior oferta de emprego, por iso temos un mercado laboral tan diverxente.

E que está pasando coa sobrecualificación?
Pois por exemplo que podemos atopar persoas que teñen a dobre titulación de Administración de Empresas e Dereito traballando de administrativas. E iso é un problema, porque o que fai é baixar o nivel. Efectivamente, a xente ten que traballar, pero logo a persoa que realmente é administrativa ten máis dificultades de acceso ao mercado de traballo porque o seu posto natural o está ocupando alguén que está excesivamente cualificado para o mesmo. E logo tamén hai outra diverxencia, que incluso a sinala a OCDE na última estatística: á vez que hai unha grande sobrecualificación no mercado laboral español, tamén hai unha infracualificación no empresariado. O empresariado ten que mellorar neste país. E afortunadamente xa se están dando pasos porque, na miña opinión, unha das cousas boas que trouxeron a pandemia e a postpandemia é que os empresarios entenderan que a idade non é un valor. Moita xente chegaba á oficina de emprego e dicía: "Eu xa teño 40 anos, así que a min non me quere ninguén". E iso non pode ser. Non pode ser que pense así alguén que ten experiencia e unha vida laboral por diante, tendo en conta que temos que traballar ata os 67 anos. Iso téñeno que entender os empresarios e, de feito, xa están cambiando, porque se están quedando sen traballadores en sectores como a construción ou sen camareiros. A cuestión de ver a idade como valor ten que mudar e espero que sexa así.