Gran rexeitamento á peaxe en autovías, que o Goberno vincula á recepción de fondos europeos

Tomé espera que o Executivo atope "un mecanismo máis xusto" e o BNG chama a mobilizarse
Autovía de O Salnés. ADP
photo_camera Autovía do Salnés. ADP

O Goberno defendeu que a proposta que realizou ante a Comisión Europea para introducir peaxes en todas as autovías do país a partir de 2024 baséase nun criterio de "coherencia", xa que España recibirá 140.000 millóns de fondos pagados por todos os cidadáns europeos e na maioría dos países da Unión xa se paga polo uso das vías de alta capacidade. O secretario de Estado de Transportes, Mobilidade e Axenda Urbana, Pedro Saura, asegurou que se trata dunha medida "xusta", porque pagarían só os usuarios que utilizan as estradas e non o conxunto da poboación mediante os Orzamentos Xerais do Estado. 

"Desde un punto de vista da coherencia, España está a pedir aos cidadáns europeos no seu plan de recuperación que se invista no noso país en infraestruturas de transporte, cando na maioría de países da Unión Europea xa se está pagando polo uso das estradas, polo tanto, coherencia, se estamos a pedir recursos para investir nas infraestruturas, loxicamente temos que expor esa reforma", argumentou Saura. En calquera caso, insiste na necesidade de contar co maior consenso social, político e económico, sobre todo co colectivo de transportistas, aos que a proposta remitida a Bruxelas xa excluía do pago das peaxes, que terían que asumir os cargadores. 

O Goberno ábrese a establecer compensacións

Aínda así, desde o sector transportista xa criticaron a medida, defendido que a estrada xa está sometida a outros gravames e que a imposición de peaxes aos profesionais podería desencadear un aumento dos prezos para os consumidores. Saura descartou que isto puidese ocorrer, argumentando que as peaxes xa existen en Europa, onde tamén circulan os camións que traen mercancía a España, sinalando ademais que, cando hai competencia, "non ten por que trasladarse ese pago aos prezos, polo que non habería unha perda da competitividade da economía española".

Outro dos aspectos crave no que Saura xustifica esta medida é a sustentabilidade e a redución de emisións, xa que o obxectivo do Goberno é que a xente utilice máis o tren, unha alternativa máis respectuosa co medio ambiente e en cuxa infraestrutura os españois investiron 65.000 millóns de euros nos últimos 30 anos. 

PP, Cs e PDeCAT piden contas ao Goberno polo seu plan de estender as peaxes

Sobre fixar 2024 como a data na que poderían comezar a establecerse as peaxes, Saura asegurou que esta medida non se pode implementar agora, nun contexto de crise económica derivada da pandemia, polo que só poderíase introducir nunha situación posterior á recuperación. Nesa liña pronunciouse tamén a ministra de Facenda, María Jesús Montero, quen considerou este venres "prematuro" poder concretar ningunha cuestión relativa a implantación de peaxes nas autovías españolas. E a tamén portavoz do Goberno apuntou que era unha iniciativa que o PP tiña "na mesa" cando Pedro Sánchez chegou á Moncloa

Con todo, o Partido Popular, do mesmo xeito que Ciudadanos e PDeCAT, xa avanzaron que aproveitarán a próxima sesión de control no Congreso para pedir contas ao Goberno pola súa proposta. O PP, ademais, ten previsto afear ao Executivo o seu atraso á hora de facer público este plan, pois a pesar de ser aprobado o pasado venres en Consello de Ministros non foi publicado ata este mesmo mércores, unha vez celebradas as eleccións autonómicas á Comunidade de Madrid. "¿Ata cando pensaba ocultar aos españois que terán que pagar peaxes por circular na estrada?", preguntará ao ministro de Transportes, José Luís Ábalos.

O deputado do BNG no Congreso, Néstor Rego, avanzou pola súa banda que presentará iniciativas na Cámara baixa contra a proposta, á vez que a formación fará un chamamento á cidadanía a mobilizarse. Nun comunicado, criticou "os efectos negativos" que suporía esta medida para as actividades económicas, sobre todo, de zonas como Galicia que ten unha localización xeográfica periférica na península e en Europa.

Así, Rego considerou que "unha medida que o Goberno pretende vender como verde, para desincentivar o uso do vehículo privado", realmente representará unha laxa para un país "que non posúe transportes públicos adecuados nin unha rede ferroviaria á altura das necesidades do século XXI". "Non desincentiva o uso do vehículo privado porque non hai alternativas; non é verde nin sustentable, simplemente é antisocial e antigallega", remarcou Rego que incidiu nos efectos que terá esta medida, sobre todo, para as "clases populares" xa que, ao seu xuízo, "os ricos sempre poderán pagar" as peaxes.

Desde as propias filas socialistas, o presidente da Deputación de Lugo, José Tomé, confiou en que o Goberno do Estado atope "un mecanismo máis xusto" que a implantación de peaxes nas autovías. Tras a reunión da xunta de goberno provincial, considerou que esta medida forma parte "desas cousas que se pon nos planos, que se mandan a Bruxelas, moitas veces por indicación da Unión Europea". Por iso, confiou en que "non leve a cabo tal e como está a saír publicado". 

Aínda que recoñeceu que "non coñece en profundidade" a medida, mostrouse convencido de que, finalmente, "o Goberno socialista de Pedro Sánchez atopará algunha medida ou algunha forma de financiar o mantemento das estradas" alternativa. Así, sostivo que "ninguén discute que hai que mantelas" as estradas "en bo estado", pero considerou que "ten que haber mecanismos máis xustos que este que se expón". "Para o meu non é xusto que todos os cidadáns sustenten da mesma forma esta actuación, teñan rendas altas ou rendas baixas, polo que creo que o Goberno de España atopará un mecanismo máis xusto e que non trate por igual a todos aqueles que necesitamos usar as vías públicas; autovías, autoestradas ou estradas, que necesitamos ter mobilidade sobre todo en provincias como Lugo que estamos na periferia", resolveu. 

Neste sentido, incidiu en que está "plenamente convencido que o Goberno de España vai atopar algún mecanismo máis xusto do que se está publicando". "Estamos a empezar, haberá moito que falar, moito que negociar, e ao final si hai que establecer algún mecanismo de financiamento espero que sexa un mecanismo máis xusto e finánciese sen carga para aquelas persoas coas rendas máis baixas", apuntou. 

Comentarios