Os coches novos equiparán desde 2022 un limitador para frear a sinistralidade

Galicia acolle con expectación unha medida que podería mitigar a sangría nas súas estradas. Baixo as siglas de Isa, este sistema le os sinais e o GPS e evitará que o coche pase os límites, aínda que poderá desactivarse

Recreación do funcionamento do sistema Isa realizado pola marca Mercedes. EP
photo_camera Recreación do funcionamento do sistema Isa realizado pola marca Mercedes. EP

A guerra contra a sinistralidade viaria non só líbraa a DXT. Os accidentes de tráfico son unha epidemia que avellenta aínda máis todo o vello continente, pois supoñen a primeira causa de morte entre os mozos. Unha mostra é Galicia, onde catro de oito vítimas que se cobrou o asfalto este mes non superaban os 30 anos, un balance inadmisible que comparten outros territorios e que levou á Unión Europea a actuar con contundencia.

Onte Bruxelas deu luz verde a un paquete de medidas de seguridade que inclúe a obrigatoriedade de que a partir de 2022 os turismos novos equipen caixa negra, alcoholímetros de serie e un limitador de velocidade intelixente (Isa), un revolucionario mecanismo que, como o seu nome indica, pretende frear o factor presente en máis accidentes mortais. Aínda que o condutor poderá desconectalo.

¿Que é o Isa?

Isa son as siglas de Intelligent Speed Assistance, aínda que nun futuro faranse tan familiares que non necesitarán anotacións. Este sistema, que recorda ao ERTMS que equipan os trens, evitará que o coche pase o límite de velocidade fixado en cada tramo de estrada. Non ten nada que ver co limitador de cruceiro manual que desde hai anos incorporan numerosos vehículos, que obrigan ao condutor a fixar un máximo que aos poucos minutos pode quedar obsoleto ao cambiar de vía ou incluso dentro da mesma.

¿Como funciona?

O Isa require dunhas cámaras que, incrustadas no frontal do coche, identifican as cifras dos sinais de tráfico e transmiten esa información ao computador de a bordo, que fixa automaticamente ese límite e, no caso de que o vehículo estea a circular por encima del, reduce a marcha en cuestión de segundos. Faio restrinxindo electrónicamente a potencia do motor, nunca accionando o freo —posibilidade que se estudou no desenvolvemento do mecanismo pero se acabou descartando porque podería desencadear unha situación de risco aínda maior—.

Pero o sistema non só toma datos dos sinais, que por diversas circunstancias —como un choque ou a simple falta de mantemento— poderían estar arrancadas ou non ser visibles. Tamén se prové de información de mapas do navegador e, ademais, os fabricantes traballan para que poida nutrirse dos datos que proporcionen nas súas webs os órganos competentes de tráfico en cada país —a DXT en España—, por se existise algunha incidencia que obrigase a minorar a marcha.

¿Cando se aplicará?

É seguro que en cinco anos equiparán Isa de serie o 100% dos turismos que se comercialicen na UE. Pero algunhas fontes indican que será en maio de 2022 e outras apuntan a maio de 2024, aludindo a que o prazo de tres anos é só para aqueles modelos que a día de hoxe aínda non están no mercado. Estas últimas informacións explican que dotar con Isa aos xa deseñados suporía un custo difícil de asumir porque habería que modificar a carrocería e redistribuír os elementos baixo o capó para dar cabida ás cámaras.

¿E que ocorrerá co parque móbil xa existente? En principio non necesitará montar Isa e, de feito, o elevado gasto faría case  impensable instalalo posteriormente en coches que carezan del. Aquí ponse unha vez máis de relevo a antigüidade do parque móbil como obstáculo de face a mellorar a seguridade viaria, un factor que pesa como unha laxa en Galicia e España. No entanto, algúns fabricantes xa comezaron a incluír Isa, como Ford ou Volvo.

¿Que lagoas presenta?

A relatora do texto no Parlamento Europeo, a eurodiputada polaca Róza Thun, cifrou onte nun "10%" a "marxe de erro" do dispositivo, tendo en conta que algunhas dos sinais a ler poden estar deterioradas ou tapadas pola natureza —caso de moitas en Galicia— e o GPS non sempre poderá achegar datos sobre os límites de velocidade.

Pero o obstáculo principal non é outro que a posibilidade de desactivalo. Aínda que desde asociacións de vítimas de accidentes pediron que non houbese esa opción, non resulta factible que nunha situación de risco, como un adiantamento, un condutor non poida dar un acelerón para porse a salvo.

¿Que obxectivos ten?

A menos velocidade menos accidentes e menos graves. A UE cre que o Isa pode reducir as mortes nun 20%, aínda que non manexa prazos. Pero, ademais, aforrará multas e o desgaste de ter que ir atento á agulla do velocímetro.
 

A contrasenso

A limitación de velocidade choca coa tendencia das marcas a fabricar motores cada vez máis potentes. Parece un contrasenso comprar en España un coche con máis de 200 cabalos para circular, como moito, a 120. Por non mencionar que a cruzada ecolóxica dos gobernos contraviene tamén os grandes consumos e cilindradas... Pero é un feito que as altas prestacións seguen propulsando as vendas, como parece obvio que quen desembolsen uns cantos miles de euros máis por eses automóbiles rápidos non levarán Isa mentres poida desactivarse.

Comentarios