O proxecto para o traspaso da AP-9 superará o primeiro exame este martes no Congreso

PP e PSOE avanzan o si dos seus representantes en Madrid a unha admisión a trámite que en 2018 apoiaron todas as forzas salvo Cs, que se abstivo
La AP-9 y el puente de Rande. RAFA FARIÑA
photo_camera A AP-9 e a ponte de Rande. RAFA FARIÑA

A proposición de lei que os tres grupos con representación no Parlamento de Galicia defenderán este martes no Congreso e na que se pide a transferencia da AP-9 superará, salvo sorpresa de última hora, o seu primeiro exame no Congreso dos Deputados, onde despois se terá que someter aínda a un longo proceso de tramitación. 

Tanto o portavoz parlamentario do PPdeG, Pedro Puy, como o líder do PSdeG, Gonzalo Caballero, avanzaron o si dos seus representantes en Madrid a esta iniciativa que saíu do Hórreo con unanimidade e que defenderán o propio Caballero; a líder do BNG, Ana Pontón, e o presidente do PP da Coruña, deputado e vicepresidente primeiro do Parlamento galego, Diego Calvo. 

A admisión a trámite desta iniciativa xa se votou a finais do ano 2018 e saíu adiante co apoio de todas as forzas políticas que entón formaban parte do Congreso dos Deputados salvo Cs, que se abstivo. A súa tramitación decaeu pouco despois coa convocatoria das xerais e a presenza de Vox suxire que non haberá unha postura favorable unánime, pero —xa avanzada a postura de populares e socialistas— a iniciativa sairá adiante. 

Puy asegura que o traspaso permitiría mellorar o servizo e realizar unha xestión máis pegada ao territorio

POPULARES. "Contamos coa garantía de voto favorable do PP no Congreso", anticipou Puy este luns, antes de poñer o foco nos aspectos "de fondo". Respecto diso, esgrimiu que non se trata dunha transferencia "fácil" dado que a "propia inercia" da Administración xeral do Estado dificulta cada paso. 

Máis aló, puxo o foco na necesidade de que o Goberno "cumpra" e acometa a comprometida rebaixa de peaxes dunha infraestrutura estratéxica para Galicia. Dito isto, mostrouse convencido de que o traspaso da titularidade da vía permitiría "mellorar" o servizo que se presta e realizar unha xestión máis pegada ao territorio —discorre integramente pola comunidade—.

BLOQUE. Pola súa banda, a portavoz nacional do BNG, Ana Pontón, espera que a aprobación da lei no Congreso deste martes sexa "a definitiva" e que a transferencia se poida facer efectiva dun xeito o máis rápido posible". 

"A primeira vez que o BNG o propuxo no Parlamento de Galicia foi en 2016. Estamos en 2021 e esperamos que, logo de tanto pelexar por esta cuestión, por fin poidamos ter unha AP-9 galega", resumiu nunha rolda de prensa ofrecida este luns. 

Pontón confía en que a votación sexa o primeiro paso para rebaixar unhas peaxes que considera un "auténtico abuso"

Ademais, Ana Pontón confía en que a votación na Cámara baixa sexa o "primeiro paso" para acabar cunhas peaxes que considera "un auténtico abuso". "Insisto, espero que todo se faga coa máxima celeridade, que poidamos pasar páxina xa e que a xestión desde Galicia sirva para acabar co que consideramos un auténtico agravio", subliñou.

PSDEG. Á súa vez, o secretario xeral do PSdeG, Gonzalo Caballero, censurou que non acuda ao Congreso o presidente da Xunta e líder do PPdeG, Alberto Núñez Feijóo, a "recoñecer" que será un Goberno socialista o que "cede" o traspaso da AP-9 e o que facilitará a "rebaixa" de peaxes. 

Fronte á "moi lesiva" decisión popular de prorrogar "a concesión da autoestrada ata 2048", Caballero anticipou que o PSOE apoiará no Congreso a toma en consideración desta iniciativa que se impulsou por unanimidade en Galicia. 

Caballero pon en valor que se dean estes pasos cun Goberno socialista

Ao tempo, remarcou que se baixarán as peaxes e pediu "corresponsabilidade" a todas "as forzas, incluso ás que votaron en contra dos Orzamentos Xerais do Estado" (en velada alusión ao BNG), e que "recoñezan" que estes pasos se dan "cun Goberno progresista" que preside o socialista Pedro Sánchez.

UNIDAS PODEMOS. Pola súa banda, o deputado Antón Gómez Reino enviou un comunicado na véspera do debate no que ratifica que Unidas Podemos votará a favor da lei e reitera que as tres premisas polas que pelexan para a AP-9 é porque sexa "pública, gratuíta e galega". Ao seu modo de ver, o traspaso debe ser "un primeiro paso" para que se poña fin ao espolio de Audasa" e se recupere "a xestión cento por cento pública" da vía. 

"É insostible que atravesar o noso país de norte a sur pola AP-9, que é a arteria viaria que vertebra socioeconómicamente Galicia polo corredor atlántico, de Ferrol a Tui, teña un prezo de 22,30 euros por traxecto para un turismo", remarcou. 

Unidas Podemos reivindica unha autoestrada "pública, gratuíta e galega"

"Este prezo desmesurado é o resultado de entregar unha infraestrutura pública á xestión privada e, despois, ampliar e prorrogar ata dúas veces a concesión: primeiro Felipe González ata 2023, e o PP de José María Aznar ata 2048, autorizando a subida das peaxes dun 1% anual ata o fin da concesión", reprobou.

A pola terceira
Á espera do que ocorra no Congreso, o delegado do Goberno en Galicia, Javier Losada, incidiu no carácter "histórico" do debate deste martes e que afecta á terceira proposición de lei que parte do Parlamento autonómico co mesmo obxectivo: lograr a transferencia da AP-9. As dúas anteriores atopáronse co veto do entón Goberno de Mariano Rajoy. 

Un veto levantado polo novo Goberno do PSOE, tras a investidura de Pedro Sánchez en 2018, que permitiu o seu debate ante o pleno en decembro dese ano. Nesa votación, a iniciativa obtivo o apoio de todas as formacións do Congreso, fóra de Cs, que optou por absterse. 

Con todo, a disolución anticipada das Cortes, pola convocatoria anticipada de eleccións apenas uns meses despois deu ao traste coa súa tramitación. 

¿Que quedaría en mans de Galicia?
Unha vez feito o traspaso, a comunidade galega tería encomendada a autorización da posta en servizo de novos tramos, adaptación ou reformas da autoestrada; a supervisión e inspección do seu correcto funcionamento; a potestade sancionadora respecto de incumprimentos da concesionaria con respecto á explotación; as modificacións que afectan o réxime económico-financeiro da concesión, supresión de tarifas e peaxes, así como programas de desconto e a redacción de convenios ou adendas relativos ao réxime de concesión actual.
 
Pola súa banda, o Estado, segundo o texto aprobado polo Parlamento galego, "conservará ao seu cargo, respecto da sociedade concesionaria da autoestrada, as obrigas con repercusións económicas e financeiras derivadas da aplicación da concesión en vigor que fosen motivadas por modificacións adoptadas no período en que tivo a competencia". 

Comentarios