"Aínda loitamos contra a peaxe da AP-9 e agora queren cobrar polas autovías"

Transportistas, empresarios e operadores de turismo advirten de que a medida que planea implantar o Goberno en 2024 xerará inflación, prexudicará o turismo e dificultará aínda máis a supervivencia dos negocios nun contexto xa complicado pola pandemia e a subida da luz
En 2016, el BNG promovió una protesta en la que los conductores pagaron con céntimos el peaje de la AP-9 en Vilaboa, formando largas colas. G.G ARCHIVO
photo_camera En 2016, el BNG promovió una protesta en la que los conductores pagaron con céntimos el peaje de la AP-9 en Vilaboa, formando largas colas. G.G ARCHIVO

Como unha bomba. Así caeron as declaracións realizadas esta semana por varios responsables do departamento de Infraestruturas sobre o plan do Goberno de Pedro Sánchez da empezar a cobrar a quen circulen polas autovías españolas partir do ano 2024.

Na provincia de Pontevedra, transportistas de mercancías e de viaxeiros, empresarios e operadores de turismo son algúns dos que xa puxeron o berro no ceo polo que consideran unha estocada que se suma a outras recentes, como a subida do prezo da luz, e que, segundo auguran, non só provocará unha subida de prezos en moitos produtos e servizos, senón que deixará a máis dun polo camiño.

Así o sinala Ramón Alonso, presidente da Asociación de Empresarios de Transporte de Mercancías de Pontevedra (Asetranspo), quen recorda que unha taxa nas autovías "prexudica en todo o territorio estatal, pero moito máis en Galicia pola súa situación xeográfica, pois aquí estamos na periferia e non só para ir a Madrid, tamén para saír ou vir de Europa".

é por iso que, "se hai que pagar por ir por autovías e estradas de alta capacidade, en moitos bens vai resultar máis cara a loxística que o propio produto en si" e "iso vai obrigar a moitos a pechar a empresa porque non serán capaces de soportar eses custos".

O presidente de Asetranspo recorda que "o prezo do gasóleo incrementouse case un 40% nos últimos tempos e para os transportistas supón xa o 30% do gasto total. A iso hai que sumarlle as subidas terribles do prezo dos vehículos pola falta de stock e de pezas", algo que está a lastrar a moitos autónomos e firmas do gremio.

Pero non só a quen viven directamente do volante. O anuncio de cobrar polas autovías a partir de 2024 preocupa, e moito, a empresarios doutros sectores que tamén dependen do transporte por estrada.

"Hai meses foi a subida da luz e agora isto. Estamos nunha dinámica que acabará xerando unha inflación tremenda e o peor é que eses gravames castigan a todo o que ten que ver co traballo: a empresas, pemes, autónomos e consumidores, que son os que xeran emprego e actividade económica", indica o presidente da Asociación de Empresarios da Mediana e Pequena Empresas de Pontevedra (Aempe), José María Corujo, quen pon en cuestión o argumento esgrimido polo Goberno para xustificar a futura taxa das autovías.

O motivo non convence. Ese argumento baséase en cubrir os custos de mantemento da rede viaria do Estado, pero, tal e como recorda Corujo, "xa se están pagando impostos específicos pola circulación e impostos moi elevados no combustible, porque cando enchemos estamos a pagar máis de taxas que polo propio carburante. Todo iso", di, "é máis que suficiente para manter as autovías se se xestionase ben. Quéirase pintar como se queira pintar, o que están a expor é unha peaxe, un imposto máis, e está fóra de lugar".

Precisamente, na provincia de Pontevedra e o resto de Galicia o anuncio do Goberno sentou aínda peor, "porque aquí aínda estamos a loitar pola gratuidade da AP-9", unha autoestrada coa "carga máis importante de España, un país onde poucas quedan xa con peaxe salvo a nosa", indica.

En termos similares exprésase Lida Vidal, responsable de comunicación da central de reservas e almacenista de viaxes CN Travel, unha firma que en 2019, o ano anterior á pandemia, moveu máis de 5.000 grupos de viaxeiros en autocares.

"Imaxina que suporía para esta actividade, para o turismo en xeral, o feito de ter que pagar as autovías", apunta. "Se queremos recuperar a normalidade, iso non vai axudar en nada. Aínda estamos a sufrir as consecuencias dunha pandemia da que aínda non saímos, porque seguimos con ertes, perdas de empregos, empresas pechadas... Se lle sumas a ese contexto a subida da luz e en 2024 o cobro das autovías, cada vez temos máis trabas para traballar e subsistir".

Do mesmo xeito que os presidentes de Asetranspo e de Aempe, Vidal tamén apunta que Galicia pode saír máis prexudicada que outros territorios, non só porque "noutras comunidades xa se eliminaron peaxes das autoestradas e aquí seguimos coa AP-9", senón porque se finalmente materialízase un sistema de cobro por quilómetro -como se chegou a expor-, "a xente vaise a pensar moito que destinos elixir para as súas vacacións e Galicia está na esquina da Península", máis lonxe que outros destinos turísticos e "sen unha boa alternativa gratuíta para movernos por este territorio".

De feito, indica que cando o cobro das autovías implantouse en Portugal "xa o notamos moito e repercutiu nos prezos das viaxes a ese país, aínda que naquel momento foise asumindo porque a situación era distinta á actual, cunha pandemia".

Por todos estes motivos, o anuncio do Goberno tamén mantén en albas ás empresas de transporte de viaxeiros. Aurelio Cuíña, responsable de Autocares Rías Baixas, sinala que o cobro en autovías "non se debería aplicar ao transporte público, porque suporía un encarecemento do prezo dos billetes e iso sería un desincentivo para os usuarios".

En Portugal, o tráfico por autovía baixou un 30% desde que non son gratis
Desde que no ano 2011 Portugal comezou a cobrar por circular nas súas autovías, o tráfico nelas reduciuse un 30% e, nalgúns casos, baixou á metade. Así o indica un estudo de Automobilistas Europeos Asociados, que sinala que todos eses vehículos pasaron ás estradas convencionais.

En España, as estradas nacionais ou de dobre sentido de circulación cun só carril acumulan o 80% dos accidentes de tráfico con resultados mortais, por iso o RAC E (Real Automóbil Club de España) advertiu que cobrar polas autovías podería acabar converténdose nun problema de seguridade viaria. ¿Cales hai na provincia?

Se se fala da rede estatal - sobre a que se expón a medida anunciada polo Goberno-, as principais autovías existentes na provincia pontevedresa son a A-52 Porriño-Benavente (a que vai a Madrid pasando por Ourense) e a A-55 (que une a provincia con Portugal pasando por Porriño e Tui), ademais da VG-20 (que circunvala Vigo) e a PO-11 ou autovía de Marín, esta xa de uso totalmente interurbano.

A estas súmanse outras de titularidade autonómica, como Autovía do Salnés (AG-41) e a de O Morrazo (AG-46).

Comentarios