Fomento 'regala' a Audasa 26 millóns de euros dos galegos nas peaxes

Imaxe das obras na ponte de Rande. RAFA FARIÑA

As novas subidas autorizadas á xestora da AP-9 reportaranlle á empresa preto de 900.000 euros 'extras' ao ano, dos que 320.000 cobraranse entre Pontevedra e Vigo

En plena guerra de accionistas polo control do grupo Itínere, propietario da autoestrada galega, as dúas subidas que Fomento está a piques de autorizar nas peaxes da AP-9 suporán un agasallo extra de 26 millóns de euros para Audasa, a firma que xestiona a vía. O diñeiro sairá do peto de todos os usuarios, fundamentalmente galegos, a razón de 880.000 euros máis ao ano ata que expire a actual concesión, en 2048. Deles, 320.000 cobraranse directamente cada exercicio aos condutores que usen o tramo entre Pontevedra e Vigo.

En total, os galegos poderían acabar 2018 cunha subida na autoestrada do 3,91%. O pasado 1 de xaneiro aplicouse o 1,9% correspondente á aplicación do IPC do ano anterior. Agora, o Ministerio de Fomento prevé autorizar un 1% adicional para contribuír á amortización das obras da AP-9 en Rande e Santiago; xunto con outro 1% como compensación á concesionaria pola gratuidade na viaxe de volta dos usuarios entre Pontevedra e Vigo. Por este último concepto, o Estado xa abona da orde de 7 millóns de euros anuais a Audasa, é dicir, 210 millóns desde o presente exercicio ata o final da concesión.

Todo iso ocorre na autoestrada que compite en España e Europa pola peaxe máis cara e mentres seguen sen aclararse os prazos de obra en Rande, uns traballos que superan xa os tres anos de molestias sen que a concesionaria compense aos seus clientes polos atrasos, as colas e os colapsos. A Fiscalía emprendeu actuacións contra Audasa, á que esixe unha indemnización a todos os usuarios por inaugurar en falso a nova ponte de Rande o pasado decembro, sen que a obra estivese acabada e sen avisar da inutilización de distintos carriis durante meses.

SEN SAÍDAS DE URXENCIA. Na actualidade, a ampliada ponte de Rande está aberto ao tráfico, pero convertido nunha rateira. A totalidade das saídas de urxencia dos dous novos carriis laterais levan meses ocupadas pola maquinaria e os xeradores necesarios para concluír unhas obras ás que as previsións máis optimistas outórganlles un mínimo de dous meses máis.

O Estado non se expuxo rescatar a autoestrada galega, nin quere ceder o seu control á Xunta. Trátase da autoestrada máis rendible do grupo Itínere, xestor de 5 vías de peaxe españolas que suman preto de 600 quilómetros en total, pero que obtén da AP-9 algo máis da metade das súas ganancias (44 millóns dos 87,1 anotados en 2017). No entanto, pese ao maná galego na súa conta de explotación, Itínere obtivo o ano pasado un resultado negativo na súa cifra consolidada, cunha perda 25,1 millóns provocada pola amortización da forte débeda á que se enfronta.

Os expertos cifran o valor real de Audasa por baixo dos 7540 millóns

A pesar de que o Goberno de Mariano Rajoy chegou a valorar en marzo o custo dun rescate a Audasa na contorna dos 8.870 millóns de euros, expertos economistas galegos consideran que o valor real da columna vertebral viaria galega non superaría en ningún caso os 700 millóns.

Os números que barallou o Goberno no Congreso dos Deputados (eses 8.870 millóns) duplican a cifra de negocio actual de Audasa, multiplicada polos 30 anos que quedan de concesión.

Con todo, a guerra accionarial desatada estes días en Itínere, propietario de Audasa, desvela os prezos reais que manexan os donos da AP-9. A oferta realizada polo 56% do grupo é de 722 millóns de euros, o que sitúa o valor total de Itínere na contorna dos 1.300 millóns.

Audasa, dentro deste grupo, achega algo máis da metade da súa facturación e por encima do 40% dos quilómetros explotados pola firma en toda España. Este cálculo significa valorar á concesionaria da AP-9 galega por encima dos 650 millóns e por baixo dos 750. Algunhas voces, como a de Marea ou BNG, chegaron a suxerir a posibilidade dunha nacionalización da estrada galega para evitar o pago dun rescate con 30 anos de concesión por diante. O Goberno xa rescatou este ano as autoestradas radiais en Madrid cun custo que roldou os 3.500 millóns de euros, pero cunha concesionaria en quebra.