O Museo de Pontevedra presenta un proxecto pioneiro de audioguías

A iniciativa, coñecida como 'Melodías sobre lenzo' e dirixida a persoas con deficiencia visual, une a pintura coa voz e a música en obras do Museo de Pontevedra
Presentación de las nuevas audioguías en el Museo de Pontevedra. DAVID FREIRE
photo_camera Presentación de las nuevas audioguías en el Museo de Pontevedra. JAVIER CERVERA-MERCADILLO

O Museo de Pontevedra presentou este sábado un proxecto innovador e pioneiro en materia de inclusión. Un novo formato de audioguías para persoas con discapacidade visual que une a pintura dos cadros coa voz e coa música. O impulsor da ferramenta, titulada Melodías sobre lenzo, foi Manuel Parada. 

"A orixe desta idea foi ou CIFP Carlos Oroza, que me deu a mellor dás escusas co traballo de fin de ciclo para facer algo que realmente me ilusionase", explicou este sábado o mozo nun acto de presentación que tivo lugar no Edificio Castelao e no que tamén estaba o vicepresidente da Deputación de Pontevedra, Rafa Domínguez; a directora do Museo de Pontevedra, Ángeles Tilve; así como o director do centro de recursos educativos da Once, José Ángel Abraldes.

"Manuel desenvolveu esta experiencia despois de ser alumno en prácticas deste Museo. Nós apostamos pola inclusión e por que as persoas con deficiencia visual poidan percibir a cultura desde outra perspectiva, a través da música e da voz. Creo que esta é unha experiencia moi boa", puntualizou Ángeles Tilve.

Domínguez, pola súa banda, fixo fincapé en que o Museo "está traballando en moitísimas direccións e unha delas é a inclusión". "Este é ou xerme dun proxecto ambicioso e pioneiro, polo menos a nivel nacional e eu diría que tamén internacional. Para nós é un pracer poder colaborar coa Once e co realizador deste proxecto", afirmou o vicepresidente da institución provincial. "Queremos que a cultura chegue a todo ou mundo", engadiu o deputado popular.

¿Como funciona a ferramenta?

O creador desta pioneira ferramenta insistiu en que o seu obxectivo con este proxecto é "darlles a posibilidade ás persoas con perda de visión de poder desfrutar tamén destes espazos, e sobre todo dunha tipoloxía como é a pintura, que é unha disciplina totalmente inaccesible para eles".

"A arte #podar converterse nun gran vehículo de integración e nun poderoso medio de unión. En moitas obras aínda reside un gran potencial interpretativo, nos que novos enfoques #podar seguir sendo explorados, e iso é ou que imos facer, explorar a pintura dende un novo enfoque e unha nova perspectiva, non a través dá vista senón a través do oído", sinalou o mozo.

Pero, como? Manuel Parada explicou que este novo formato de audoguías "afástase do tradicional onde unicamente se fai un análise dá pintura". Esta ferramenta, puntualizou, "diferénciase dás demais en que se centra en recrear ou ambiente sonoro que eses cadros producirían se puidésemos escoitalos".

E todo iso, engadiu, "acompañado dunha narración que describe a escena pero que ten unha vocación máis evocadora que puramente descritiva, xa que non céntrase unicamente en localizar xeograficamente vos elementos do cadro, senón que axuda a integralos na propia escena e a transportarnos dentro do cadro. Ademais de achegarnos a historia e a mensaxe escura que teñen esas obras detrás". É dicir, que recrean a música que as obras producirían se se puidesen escoitar.

Co obxectivo de poñerse na pel dunha persoa con discapacidade visual e vivir esta experiencia ao completo, os presentes, entre os que tamén se atopaba a concelleira popular Silvia Junco, puxéronse un anteface e uns cascos.

Acompañados doutra persoa que os ía guiando polas diferentes salas do Edificio Castelao, puideron gozar deste novo formato de audoguías. A sensación foi moi boa entre todos os asistentes.

As catro obras escollidas

No acto de presentación levado a cabo este sábado no Edificio Castelao, o creador do proxecto explicou que para implementar esta ferramenta quixo escoller "obras nas que a música sexa protagonista".

Dentro da "enorme" variedade que ten o Museo de Pontevedra, apuntou Manuel Parada, "decidinme por catro nas que a música exerce un papel fundamental e que ademais teñen unha temática en común: a variedade e riqueza musical que existía en España a finais do século XIX e principios do XX", e é que "que mellor que a música para transportarnos a certa época e ambiente".

A experiencia comeza escaneando un código QR que dirixe a unha web coas catro audioguías. O roteiro arrinca na obra Festa Galega de Fernando Álvarez de Sotomayor; continúa na de Manuel Quiroga interpretando O trino do diaño, de Valentín García Prieto; segue na de Comida de Espatadantzaris, de Valentín de Zubiaurre Aguirrezábal; e termina co tríptico de Cegos, de Alfonso D. Rodríguez Castelao.