Proxectos de edificación, un ciclo sin desempleo al salir del instituto

El IES Torrente Ballester recibe el doble de ofertas laborales que titulados tiene en su único ciclo superior, pero la matrícula aún es escasa

Proxectos de edificación es la única oferta de FP que se imparte actualmente en el IES Torrente Ballester. Es un ciclo superior que habilita para lograr el título de técnico en proyectos de edificación. Se compone de dos cursos con 30 plazas cada uno, pero en este año académico apenas cuenta con doce alumnos en primero y siete en segundo, explica el docente Francisco Otero López, jefe del departamento homónimo. Y eso que, al salir con el título bajo el brazo, pueden elegir entre varias ofertas laborales. "Desde hai dous anos temos moita máis demanda por parte das empresas, chégannos o dobre de ofertas de traballo que titulados".

Explica que todos los estudiantes que se titularon el pasado mes de junio "saíron de aquí traballando e mesmo puideron elixir. Chégannos o dobre de ofertas e non son todas as do mercado. Hai máis movemento".

¿Dónde está, pues, el fallo? En que este ciclo, a su juicio, no cuenta con el impulso y la difusión necesaria por parte de la Xunta para llenar sus plazas y ofrecer más titulados a las empresas. "Botamos en falta que este desaxuste non sexa tido en conta pola Administración, que lava as mans. Non responde á demanda do tecido empresarial", un sector que, subraya, representa entre el 10% y el 20% del PIB en España, una cifra similar en puestos de trabajo. Así, el docente considera que estos ciclos "teñen sentido" aún en "momentos baixos", y más ahora cuando pasó lo peor de la crisis en la construcción. "Non se cubren as prazas porque aínda se mantén a percepción de que o sector está morto. É certo que non volverán aqueles tempos, pero hai máis movemento". A esto se suma que hace tres años se suprimió en el centro el ciclo Obra Civil, de la misma familia, por falta de matrícula.

La formación de este CS engloba una serie de contenidos "moi técnicos" que hace que el alumnado salga preparado para realizar trabajos de topografía, urbanismo, edificación "e para calquera ámbito gráfico". "Poden sacar proxectos moi actualizados, moi por riba do nivel" de los estudios profesionales. "Seguen traballando con medios arcaicos e sempre que lles mandamos alumnos de prácticas lles poñen as pilas, como nos cálculos de eficiencia enerxética ou de instalacións. Eles levan esta formación, manexan o software máis específico do sector e cando empezan a traballar nun estudo fanse imprescindibles". Esta formación, añade, vale para estudios de arquitectura, de ingeniería, topografía o delineación.

SUELDOS DIGNOS. ¿Y el volumen de posibilidades laborales se corresponde con sueldos dignos o reina la precarización? Otero desconoce exactamente "canto están cobrando", pero "os catro últimos que foron están contentos". "Tamén sabemos que algunha das ofertas que chegou non era digna". En la última que recibieron, de una empresa de decoración arousana, preguntó por las condiciones del contrato. "Dixéronme que xa tiveran dous alumnos do centro, que continúan alí e que precisan a alguén máis. Que ían garantir continuidade e que o salario podería superar os mil euros. Entendo que para empezar é digno", aunque no todas las ofertas son tan atractivas.

Muchos de los titulados superiores de este sector están trabajando en el extranjero "mentres os nosos non dan cuberto a demanda". Este ciclo se imparte en las siete ciudades gallegas "e tamén teñen a mesma demanda e os memos problemas de matrícula. Pecharon moitos ciclos nos últimos anos, por falta de alumnado, xusto enriba da crise", como el caso de Obra Civil. "Desde o punto de vista da demanda laboral", apunta que sería factible recuperarlo, pero no atendiendo a la matrícula, "porque as familias seguen pensando que o sector vai a menos".

"Temos enxeñeiros que encontraron traballo aquí"
Aunque el sector no está en su momento álgido y menos aún orientado a obra nueva, ahora se centra fundamentalmente en rehabilitación y mantenimiento.

Apenas un tercio del alumnado procede directamente de Bachillerato. La mayoría son graduados, iniciaron estudios universitarios o cuentan con formación técnica previa en el sector, destaca Otero.

¿Apuestan por este ciclo por la promesa de un empleo seguro? "Non o saben. O 80% do alumnado deste ano está ligado ao sector". Explica que entre ellos hubo ingenieros que no encontraban trabajo y con esta opción lo lograron. "Porque nós damos unha formación que nas enxeñerías ou nas arquitecturas non tes. Vés moita teoría, que é necesaria, pero falta a formación específica para realizar proxectos" o para manejar software que exigen en grandes ayuntamientos.

Entre las salidas laborales, además de opositar a la Administración, figuran empleos de delineación, topografía, levantamiento de terrenos, técnicos de control, maquetistas o ayudantes en procesos de certificación energética.

Comentarios