¿Quen dixo bulo? Todas as claves para sortear a mentira

Un seminario online da UVigo, dirixido á cidadanía, busca dotar á poboación de ferramentas contra a desinformación
undefined
photo_camera Alberto Dafonte, profesor de Ciencias Sociais. DUVI

¿é desas persoas que dá por bo calquera titular que salte na pantalla do seu móbil e non dubida en reenviarlo ao medio segundo? ¿Crese calquera cousa que salga en televisión? A liña entre información e desinformación, entre verdade e mentira, é en ocasións moi fina.

Por iso é necesario profundar na magnitude deste fenómeno e a difusión de noticias falsas e bulos a través das redes sociais ou das aplicacións de mensaxería, así como dar a coñecer algunhas das principais ferramentas existentes para enfrontarse a este problema global. Precisamente estes son os dous propósitos do Seminario de Alfabetización contra a Desinformación, unha actividade impulsada polo grupo de innovación docente Dixitais e aberta a toda a cidadanía que comezará este martes.

Tres conferencias, de investigadores expertos na materia e unha serie de materiais divulgativos adicionais conforman os contidos deste seminario virtual, con matrícula gratuíta e integrado nas actividades de formación permanente do profesorado da Escola Aberta de Formación Permanente dá Universidade de Vigo. 

"Ou obxectivo do seminario é mellorar a competencia dixital e mediática dá cidadanía como estratexia de loita contra a desinformación", subliña o profesor da Facultade de Ciencias Sociais e dá Comunicación Alberto Dafonte, coordinador do seminario xunto ao investigador Javier Abuín.

A iniciativa está orientada a un "público non especializado que queira comprender mellor ou problema, as súas repercusións e as ferramentas ao seu alcance para combatelo na súa vida cotiá". Forma parte das actividades divulgativas do proxecto 'Narrativas dixitais contra a desinformación. Estudo de redes, temas e formatos nos fact-checkers iberoamericanos', que desenvolve o grupo de investigación Sepcom.

Seleccionado na convocatoria de proxectos de I+D+i Retos Investigación, do Ministerio de Ciencia e Innovación, o proxecto que lideran Dafonte e a investigadora principal do grupo Sepcom, Mabel Míguez, ten entre os seus obxectivos impulsar iniciativas que contribúan a esa "alfabetización dixital" da cidadanía, como "maneira de previr" os efectos da difusión de bulos e noticias falsas.

"A idea era que fose algo introdutorio, que puidese axudar tanto a docentes como a calquera persoa interesada", explica Dafonte, a comprender "ou fenómeno dá desinformación, vos seus efectos na sociedade e vos seus mecanismos de propagación".

Por iso o primeiro será lograr que os participantes sexan "conscientes do que supón este problema" e os seus efectos, para que a partir de aí poidan explorar algúns mecanismos para facerlles fronte, como espazos nos que comprobar se determinadas informacións xa foron desmentidas por fact-checkers, iniciativas centradas na verificación de datos.

"Ou obxectivo do seminario é mellorar a competencia dixital e mediática dá cidadanía e darlle ferramentas" apunta Alberto Dafonte 

Campus remoto. Esta actividade formativa de dez horas, aberta a un máximo de cen participantes, arrinca mañá coa conferencia que impartirá a través de Campus Remoto Ramón Salaverría, catedrático de Xornalismo na Universidade de Navarra baixo o título 'Aprendendo a detectar a mentira: alfabetización mediática fronte á desinformación'.

O martes 28 Enrique Nuñez Mussa, doctorando na Michigan State University e profesor dá Pontificia Universidade Católica de Chile, ofrecerá a conferencia 'A experiencia de Factchecking.cl: formar bombeiros contra a desinformación dentro da aula universitaria', centrada nun proxecto de verificación do discurso público impulsado na Facultade de Comunicacións.

Para rematar, o 5 de outubro a profesora da Universitat Autónoma de Barcelona Amparo Hortas, especializada no estudo de audiencias e públicos, pechará este seminario co relatorio 'O papel activo dos públicos na loita contra a desinformación: alcances e límites do contrarrelato'.

As conferencias complementaranse coa posta a disposición do alumnado dunha serie de materiais adicionais a través da plataforma Moovi, onde poderán consultarse tanto as presentacións dos conferenciantes como outra serie de textos de carácter divulgativo destes expertos, que Dafonte e Abuín seleccionaron xunto cos relatores.

Comentarios