A Asesoría Xurídica da Xunta conclúe que o artigo 18.4 é inconstitucional

As conselleiras de Medio Ambiente e de Mar remítenlle o informe á ministra Teresa Ribeira e alértanlle da perda de 37.000 empregos e 10.000 millóns se se mantén o texto legal
Oposición del PP a la reforma de la Ley de Cambio Climático. DP
photo_camera Oposición do PP á reforma da Lei de Cambio Climático. DP

A Xunta deu este xoves traslado ao Goberno central dun informe, elaborado pola Asesoría Xurídica autonómica, sobre a Lei de Cambio Climático, que conclúe, co foco posto no futuro de Ence en Pontevedra, que o artigo 18.4 é "frontalmente inconstitucional", ademais de determinar que este apartado da norma e o 18.3 son "contrarios á seguridade xurídica".

O documento foi remitido onte polas conselleiras de Medio Ambiente, Ángeles Vázquez, e de Mar, Rosa Quintana, xunto cunha carta, na que lle reiteran á ministra para a Transición Ecolóxica e o Reto Demográfico, Teresa Ribeira, que de non proceder á retirada dos artigos 18.3 e 18.4 do proxecto de lei, a súa redacción afectará á seguridade xurídica do tecido empresarial que se atopa no dominio público marítimo terrestre.

"Unha vez máis queremos trasladarlle a nosa preocupación pola inclusión do artigo 18 na Lei de cambio climático. Preocúpanos, especialmente, a redacción dos apartados 3 e 4 e as súas repercusións negativas no litoral galego, onde se realizan actividades respectuosas co medio ambiente que constitúen o modo de vida de miles de familias galegas", arrinca a misiva.

As conselleiras subliñan que o Estado non cesa no seu obxectivo e pretende agora coa inclusión dos artigos 18.3 e 18.4 na Lei de cambio climático establecer un novo precepto regulador dos títulos de ocupación do dominio público marítimo terrestre.

Segundo explican, a redacción proposta polo Ministerio do artigo 18.4 só podería aplicarse ás concesións anteriores á Lei 2/2013, xa que o artigo 66 da Lei de Costas regularía ás que se concederon logo desa data e polo tanto a duración, de concesión e prórroga, non poderá superar os 75 anos.

Indican, ademais, que é contrario ao artigo 33.3 da Constitución e que "afectaría os dereitos integrados dos afectados, pois se verían privados anticipadamente dunha concesión adquirida sen a correspondente indemnización". 

Por outra banda, Ángeles Vázquez e Rosa Quintana recordan que esta non é a primeira vez que se lle trasladan ao Ministerio as repercusións negativas sobre a regulación dos títulos de ocupación do dominio público marítimo terrestre.

Recordan que a Xunta xa se mostrou contraria á modificación urxente do regulamento da Lei de Costas, coa que se pretendía limitar a duración da prórroga extraordinaria das concesións no dominio marítimo terrestre, fixando a vixencia da concesión en 75 anos a contabilizar desde o momento da concesión inicial.

Segundo argumentouse no seu momento, "o único que fundamentaba esa regulación era un informe xurídico que non tiña en conta a sentenza do Tribunal Constitucional do ano 2015 na que se indicaba que non se podía negar ao lexislador de costas a súa marxe de configuración da duración da prórroga extraordinaria e que non se estaba realizando unha transcrición correcta do Ditame do Consello do Estado sobre o regulamento". 

37.000 EMPREGOS. Estas consideracións -remarca a Xunta- foron aceptadas por parte do Ministerio, que suspendeu a tramitación da modificación regulamentaria, evitando deste xeito cambios nos títulos de ocupación.

"Desde a Xunta de Galicia solicitamos a retirada dos artigos 18.3 e 18.4 do proxecto de Lei de Cambio Climático, xa que coa súa actual redacción afectará á seguridade xurídica de todas as industrias situadas na costa galega. E poderá chegar a supor a perda de 37.000 postos de traballo e de 10.000 millóns de euros", conclúen ambas as conselleiras.

Pola súa banda, nun acto en Vilanova, o vicepresidente da Xunta, Alfonso Rueda, indicou que a confirmación que o martes recibiu en Madrid o comité de empresa de Oficinas de Ence por parte de Bildu e de Esquerra Republicana (ERC) de que apoiarán este artigo do Proxecto de Lei de Cambio Climático e Transición Enerxética evidencia "o recoñecemento do apoio ao peche da factoría pontevedresa". 

"Maior evidencia do que pode supor que se aprobe o proxecto de cambio climático na súa redacción actual non a pode haber", sinalou, para engadir que a reafirmación no seu voto positivo por parte de Bildu e ERC leva "un recoñecemento de que se apoia pechar unha factoría, que é, exactamente, o que a Xunta de Galicia e máis de 5.000 familias que dependen de Ence tratan de evitar". 

A confirmación de EH Bildu e ERC de que apoiarán a nova Lei é a maior evidencia de que apoian o peche de Ence

"ATA O FINAL". A pesar diso, indicou Alfonso Rueda, desde a Xunta de Galicia "vaise a seguir loitando no que se cre que é xusto, que é conservar os postos de traballo, máxime nun momento no que a situación económica non é boa". 

Agregou que "con esta redacción que o Goberno central non quere cambiar verían moi comprometida a súa continuidade e, polo tanto, a súa viabilidade, o mantemento dos postos de traballo e a posibilidade de crecer cara ao futuro". 

O vicepresidente da Xunta recordou que tamén o martes se reuniu cos madeireiros e produtores forestais galegos, "e pedíronnos por favor que fixesemos todo o posible para evitar o que parece ser unha decisión tomada polo Goberno central que implica botar, sen ningunha alternativa, a unha empresa que se quere quedar onde está e que quere seguir creando riqueza". 

O PP asegura que a Lei de Cambio Climático pon en xaque a depuradoras, conserveiras e cocederos


O PP pontevedrés volveu mobilizarse este mércores, nesta ocasión en Cambados, para denunciar que a Lei de Cambio Climático pon en risco a continuidade de todo o sector mar-industria da provincia, xa que non só altera a duración das concesións, senón que tamén deixa a porta aberta a que sexa un órgano consultivo quen outorgue ou denegue as prórrogas con total discrecionalidad. Nun acto no que participaron Jorge Cubela, Paz Lago, Javier Tourís, Diego Gago e Gonzalo Durán, entre outros cargos do partido, ademais de representantes do sector mexilloeiro e confrarías, subliñaron que a ameaza traerá "consecuencias terribles" para todo o sector mar-industria e, polo tanto, repercutirá no mantemento de milleiros de empregos e investimentos en depuradoras, conserveiras e cocederos

Argumentos do informe técnico
A Asesoría Xurídica recorda que o artigo 66 da Lei de Costas de 1988, tras a súa modificación no ano 2013 (Lei 2/2013), regula -conforme ao que sinala a Lei de Patrimonio do Estado- que as novas concesións no dominio público marítimo terrestre non poden superar os 75 anos, sumando concesión e prórroga. En cambio, para as concesións anteriores a 2013, establece unha regra diferente: introduce unha prórroga extraordinaria que pode durar ata 75 anos a maiores da concesión inicial, é dicir, sen computar o tempo anterior, sempre que cumpran as condicións estipuladas.
Con base a esa Lei 2/2013, algunha das prórrogas extraordinarias que se foron concedendo permitiron que as concesións vixentes poidan superar os 75 anos.
"O Ministerio de Transición Ecolóxica mudou o criterio que viña mantendo, para interpretar que, a pesar da literalidad da Lei de Costas de 2013, ningunha prórroga extraordinaria poida superar en total os 75 anos. Por iso introduce o artigo 18.4 no proxecto de Lei de Cambio Climático", apunta o informe.
É dicir, subliña, de entender que este art. 18.4 só se aplica a concesións futuras, estaría a repetir o artigo 66 da Lei de Costas de 2013. Por iso, o informe xurídico remitido pola Xunta indica que a única interpretación posible do 18.4 é que este artigo aplícase ás concesións xa outorgadas, dándolle un carácter retroactivo.
Agrega o documento que a dedución é que ningunha prórroga extraordinaria dunha concesión, tamén as xa outorgadas desde 2013, poida ser superior a 75 anos sumando o tempo anterior. Desta forma, o Goberno central podería declarar nulas as prórrogas xa outorgadas.

Sen seguridade xurídica
Por iso, a Asesoría Xurídica cuestiona a constitucionalidade do artigo 18.4, por ter carácter retroactivo e afectar tamén á seguridade xurídica. Advirte sobre a inconstitucionalidade do precepto ao entender que vulnera a prohibición de retroactividad recollida no artigo 9.3 da Constitución e o seu artigo 33.3 ao afectar a dereitos integrados xa no patrimonio dos suxeitos afectados.
Nesta liña, a Xunta alerta de que a nova Lei daría pé aos afectados a reclamar unha posible indemnización.

Comentarios